Αγορά από το Book Depository
Υποθέτω ότι ο τίτλος τα λέει όλα: Εδώ όντως έχουμε ένα νουάρ από τη Βουδαπέστη. Όχι ωστόσο ένα σύγχρονο νουάρ, αφού τα γεγονότα που περιγράφει διαδραματίζονται στην πόλη το 1936 λίγο μετά το θάνατο ενός ηγέτη που ήθελε να εγκαθιδρύσει ένα φασιστικό κράτος.
Ο γεννημένος το 1954 Ούγγρος συγγραφέας μας περιγράφει μια πόλη σκοτεινή, που παραπαίει ανάμεσα στο όνειρο και την απελπισία. Από τη μια είναι οι πολιτικοί με τα μεγάλα τους λόγια και τα μικρά τους έργα, από την άλλη είναι οι ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον και τέλος είναι η σκληρή πραγματικότητα που χαρίζει στους ανθρώπους λίγα χαμόγελα, μα περισσότερες λύπες και φόβους.
Σ’ αυτήν ακριβώς την πόλη τριγυρνά κυνηγώντας τις μεγάλες ιστορίες, αυτές που κάνουν τη διαφορά, τα λαβράκια δηλαδή, ο δημοσιογράφος Zsigmond Gordon. Ο Γκόρντον είναι ένας από εκείνους τους γραφιάδες που τους αρέσει να χώνουν τη μύτη τους παντού, που έχουν συχνά πάρε δώσε με την αστυνομία, αλλά που όταν πιστεύουν σε μια ιστορία θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τη φέρουν στο φως – ακόμη κι αν χρειαστεί να βάλουν σε κίνδυνο τις ίδιες τους τις ζωές. Κι αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο Βλαδιμίρ Γκελέρτ, επιθεωρητής της αστυνομίας, και περιστασιακός φίλος του δημοσιογράφου. Γι’ αυτό και του πασάρει, με τον τρόπο του μια ιστορία – μια ιστορία που κρύβει πολλές και σκοτεινές προεκτάσεις.
Όλα αρχίζουν όταν το πτώμα μιας νεαρής και όμορφης γυναίκας ανακαλύπτεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες γειτονιές της πόλης. Η γυναίκα δεν φέρει πάνω της κάποιο έγγραφο που να υποδεικνύει την ταυτότητά της και το μοναδικό πράγμα που ανακαλύπτουν στη τσάντα της είναι ένα βιβλίο με εβραϊκές προσευχές.
Ο Γκόρντον περισσότερο περίεργος παρά ποτέ είναι αποφασισμένος να ανακαλύψει πως μια τόσο όμορφη, όπως όλα δείχνουν μορφωμένη, αλλά και θρήσκα γυναίκα κατέληξε νεκρή σ’ ένα τέτοιο κακόφημο μέρος. Θ’ αρχίσει λοιπόν να περιφέρεται από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη -με τραμ, ταξί και οποιοδήποτε άλλο μέσο μπορεί- κάνοντας ερωτήσεις, παίρνοντας μισές απαντήσεις, και προκαλώντας με τις ενέργειές του τις αντιδράσεις κάποιων ισχυρών ανδρών της πόλης. Και όταν μιλάμε για ισχυρούς εννοούμε τους πολιτικούς, τα μέλη της μαφίας, τους μεγαλοεπιχειρηματίες, ακόμη και κάποια μέλη των σωμάτων ασφαλείας.
Παρόλες τις προσπάθειές του ωστόσο οι έρευνες μοιάζουν να οδηγούν από το ένα αδιέξοδο στο άλλο, ενώ κάθε φορά που φαίνεται να φτάνει σε μιαν άκρη, κάτι συμβαίνει που του κόβει τα φτερά. Ποιος, τέλος πάντων, κρύβεται πίσω από το έγκλημα; Και γιατί είναι όλοι αποφασισμένοι να μην τον αφήσουν να φτάσει στην άκρη του νήματος;
Ο συγγραφέας με αφορμή αυτό το έγκλημα μας ταξιδεύει σε μια ξεχωριστή εποχή στην ιστορία της κεντρικής Ευρώπης, ζωγραφίζει για μας με ζοφερά χρώματα μια πόλη που σήμερα φαντάζει ονειρική στα μάτια του ταξιδιώτη, μιλά για το οργανωμένο έγκλημα και την πορνεία, για τα καμώματα των πολιτικών και τις ανίερες συμμαχίες και για κάποιους ανθρώπους που είναι ικανοί να κάνουν τα πάντα, να προδώσουν ακόμη και τα πιστεύω τους, να κάνουν θυσίες αποτρόπαιες στο βωμό μιας βρώμικης ευημερίας.
Ένα βιβλίο που μπορεί να διαβαστεί σαν θρίλερ, σαν χρονικό, αλλά και σαν κοινωνικό σχόλιο, και το οποίο σίγουρα θα ικανοποιήσει τους φίλους της καλής λογοτεχνίας – αστυνομικής και μη.
Ο γεννημένος το 1954 Ούγγρος συγγραφέας μας περιγράφει μια πόλη σκοτεινή, που παραπαίει ανάμεσα στο όνειρο και την απελπισία. Από τη μια είναι οι πολιτικοί με τα μεγάλα τους λόγια και τα μικρά τους έργα, από την άλλη είναι οι ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον και τέλος είναι η σκληρή πραγματικότητα που χαρίζει στους ανθρώπους λίγα χαμόγελα, μα περισσότερες λύπες και φόβους.
Σ’ αυτήν ακριβώς την πόλη τριγυρνά κυνηγώντας τις μεγάλες ιστορίες, αυτές που κάνουν τη διαφορά, τα λαβράκια δηλαδή, ο δημοσιογράφος Zsigmond Gordon. Ο Γκόρντον είναι ένας από εκείνους τους γραφιάδες που τους αρέσει να χώνουν τη μύτη τους παντού, που έχουν συχνά πάρε δώσε με την αστυνομία, αλλά που όταν πιστεύουν σε μια ιστορία θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τη φέρουν στο φως – ακόμη κι αν χρειαστεί να βάλουν σε κίνδυνο τις ίδιες τους τις ζωές. Κι αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο Βλαδιμίρ Γκελέρτ, επιθεωρητής της αστυνομίας, και περιστασιακός φίλος του δημοσιογράφου. Γι’ αυτό και του πασάρει, με τον τρόπο του μια ιστορία – μια ιστορία που κρύβει πολλές και σκοτεινές προεκτάσεις.
Όλα αρχίζουν όταν το πτώμα μιας νεαρής και όμορφης γυναίκας ανακαλύπτεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες γειτονιές της πόλης. Η γυναίκα δεν φέρει πάνω της κάποιο έγγραφο που να υποδεικνύει την ταυτότητά της και το μοναδικό πράγμα που ανακαλύπτουν στη τσάντα της είναι ένα βιβλίο με εβραϊκές προσευχές.
Ο Γκόρντον περισσότερο περίεργος παρά ποτέ είναι αποφασισμένος να ανακαλύψει πως μια τόσο όμορφη, όπως όλα δείχνουν μορφωμένη, αλλά και θρήσκα γυναίκα κατέληξε νεκρή σ’ ένα τέτοιο κακόφημο μέρος. Θ’ αρχίσει λοιπόν να περιφέρεται από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη -με τραμ, ταξί και οποιοδήποτε άλλο μέσο μπορεί- κάνοντας ερωτήσεις, παίρνοντας μισές απαντήσεις, και προκαλώντας με τις ενέργειές του τις αντιδράσεις κάποιων ισχυρών ανδρών της πόλης. Και όταν μιλάμε για ισχυρούς εννοούμε τους πολιτικούς, τα μέλη της μαφίας, τους μεγαλοεπιχειρηματίες, ακόμη και κάποια μέλη των σωμάτων ασφαλείας.
Παρόλες τις προσπάθειές του ωστόσο οι έρευνες μοιάζουν να οδηγούν από το ένα αδιέξοδο στο άλλο, ενώ κάθε φορά που φαίνεται να φτάνει σε μιαν άκρη, κάτι συμβαίνει που του κόβει τα φτερά. Ποιος, τέλος πάντων, κρύβεται πίσω από το έγκλημα; Και γιατί είναι όλοι αποφασισμένοι να μην τον αφήσουν να φτάσει στην άκρη του νήματος;
Ο συγγραφέας με αφορμή αυτό το έγκλημα μας ταξιδεύει σε μια ξεχωριστή εποχή στην ιστορία της κεντρικής Ευρώπης, ζωγραφίζει για μας με ζοφερά χρώματα μια πόλη που σήμερα φαντάζει ονειρική στα μάτια του ταξιδιώτη, μιλά για το οργανωμένο έγκλημα και την πορνεία, για τα καμώματα των πολιτικών και τις ανίερες συμμαχίες και για κάποιους ανθρώπους που είναι ικανοί να κάνουν τα πάντα, να προδώσουν ακόμη και τα πιστεύω τους, να κάνουν θυσίες αποτρόπαιες στο βωμό μιας βρώμικης ευημερίας.
Ένα βιβλίο που μπορεί να διαβαστεί σαν θρίλερ, σαν χρονικό, αλλά και σαν κοινωνικό σχόλιο, και το οποίο σίγουρα θα ικανοποιήσει τους φίλους της καλής λογοτεχνίας – αστυνομικής και μη.
No comments:
Post a Comment