Αγορά από το Book Depository
«Έγραψα αυτό το βιβλίο για τα φαντάσματα» και, «Αυτή είναι η μοναδική μου νουβέλα που δεν με κάνει να νιώθω αμηχανία», λέει ο Μπολάνιο.
Το μόνο που αυτό το βιβλίο δεν είναι ούτε νουβέλα, ούτε μυθιστόρημα, αλλά ούτε και αποτελείται από διηγήματα. Αν με ρωτούσε κανείς θα του έλεγα ότι πρόκειται για μια συλλογή από αποκόμματα, από σκόρπιες σκέψεις, οι οποίες πού και πού συναντιόνται και τότε αποκτούν κάποιου είδους συνοχή.
Ο Μπολάνιο, όπως και στα άλλα του βιβλία άλλωστε, πειραματίζεται με τη γραφή και προσπαθεί να μας πει μια ιστορία μέσα από ψηφίδες. Την ιστορία ενός συγγραφέα, που παλεύει με τις λέξεις, ενός καμπούρη, μιας κοκκινομάλλας πόρνης και του μπάτσου που την κακοποιεί. Την ιστορία μιας μέρας, και άλλης μίας. Και όλ’ αυτά στην πόλη της Βαρκελώνης.
Αν είναι κάτι άλλο που ξεχωρίζει σ’ αυτό το μικρό σε έκταση βιβλίο, πέρα από τις συγγραφικές ακροβασίες, είναι οι ατάκες: «Ξέχνα τη χειρονομία που δεν έγινε ποτέ», «Η μονογαμία κινείται με την ίδια ακαμψία που κινείται το τρένο», «Υπάρχουν σιωπές που κατασκευάστηκαν ειδικά για μας», «Το όπλο ήταν μόνο μια λέξη», «Η μοναξιά δεν αποτελεί παρά μία όψη του φυσιολογικού ανθρώπινου εγωισμού», «Κατάστρεψε τις αδέσποτες φράσεις σου», «Μοναχά οι εφευρέτες επιβιώνουν».
Το Antwerp δεν είναι ένα από εκείνα τα βιβλία που έχουν αρχή, μέση και τέλος. Η αφήγηση δεν είναι γραμμική και ο συγγραφέας δεν φαίνεται να νοιάζεται και πολύ να μας πει μια ιστορία. Περισσότερο μοιάζει να τον ενδιαφέρει το να φέρει στο φως κάποιες σκηνές από τον έσω κόσμο του: όνειρα, σκέψεις, παραισθήσεις. Και για μια ακόμη φορά μας θυμίζει με τις γραφές του τον προπάτορα Μπόρχες, αφού συχνά πυκνά μοιάζει να κλείνει στον αναγνώστη το μάτι και να του λέει: «Δεν είμαι εγώ για να με παίρνει κανείς στα σοβαρά». Ο Μπολάνιο εδώ είναι σαν να αλλάζει στολές και ρόλους, γίνεται: συγγραφέας, αναγνώστης, πρωταγωνιστής. Ο θεός της δικής του πραγματικότητας.
Το βιβλίο αυτό το διάβασα, λόγω μεγέθους, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και το απόλαυσα πολύ. Το ίδιο σίγουρα θα το απολαύσουν και όλοι όσοι ταξίδεψαν ξανά στο παρελθόν στους ξεχωριστούς του κόσμους.
Το μόνο που αυτό το βιβλίο δεν είναι ούτε νουβέλα, ούτε μυθιστόρημα, αλλά ούτε και αποτελείται από διηγήματα. Αν με ρωτούσε κανείς θα του έλεγα ότι πρόκειται για μια συλλογή από αποκόμματα, από σκόρπιες σκέψεις, οι οποίες πού και πού συναντιόνται και τότε αποκτούν κάποιου είδους συνοχή.
Ο Μπολάνιο, όπως και στα άλλα του βιβλία άλλωστε, πειραματίζεται με τη γραφή και προσπαθεί να μας πει μια ιστορία μέσα από ψηφίδες. Την ιστορία ενός συγγραφέα, που παλεύει με τις λέξεις, ενός καμπούρη, μιας κοκκινομάλλας πόρνης και του μπάτσου που την κακοποιεί. Την ιστορία μιας μέρας, και άλλης μίας. Και όλ’ αυτά στην πόλη της Βαρκελώνης.
Αν είναι κάτι άλλο που ξεχωρίζει σ’ αυτό το μικρό σε έκταση βιβλίο, πέρα από τις συγγραφικές ακροβασίες, είναι οι ατάκες: «Ξέχνα τη χειρονομία που δεν έγινε ποτέ», «Η μονογαμία κινείται με την ίδια ακαμψία που κινείται το τρένο», «Υπάρχουν σιωπές που κατασκευάστηκαν ειδικά για μας», «Το όπλο ήταν μόνο μια λέξη», «Η μοναξιά δεν αποτελεί παρά μία όψη του φυσιολογικού ανθρώπινου εγωισμού», «Κατάστρεψε τις αδέσποτες φράσεις σου», «Μοναχά οι εφευρέτες επιβιώνουν».
Το Antwerp δεν είναι ένα από εκείνα τα βιβλία που έχουν αρχή, μέση και τέλος. Η αφήγηση δεν είναι γραμμική και ο συγγραφέας δεν φαίνεται να νοιάζεται και πολύ να μας πει μια ιστορία. Περισσότερο μοιάζει να τον ενδιαφέρει το να φέρει στο φως κάποιες σκηνές από τον έσω κόσμο του: όνειρα, σκέψεις, παραισθήσεις. Και για μια ακόμη φορά μας θυμίζει με τις γραφές του τον προπάτορα Μπόρχες, αφού συχνά πυκνά μοιάζει να κλείνει στον αναγνώστη το μάτι και να του λέει: «Δεν είμαι εγώ για να με παίρνει κανείς στα σοβαρά». Ο Μπολάνιο εδώ είναι σαν να αλλάζει στολές και ρόλους, γίνεται: συγγραφέας, αναγνώστης, πρωταγωνιστής. Ο θεός της δικής του πραγματικότητας.
Το βιβλίο αυτό το διάβασα, λόγω μεγέθους, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και το απόλαυσα πολύ. Το ίδιο σίγουρα θα το απολαύσουν και όλοι όσοι ταξίδεψαν ξανά στο παρελθόν στους ξεχωριστούς του κόσμους.
No comments:
Post a Comment