Μετά από τα κατά βάθος «λογοτεχνικά» αστυνομικά μυθιστορήματα των Ίαν Ράνκιν και Ρουθ Ρεντέλ μια αμερικανιά ήταν ακριβώς ό,τι χρειαζόμουνα. Τι εννοώ όταν λέω «αμερικανιά»; Να, ένα θρίλερ καταδίωξης με συνεχείς ανατροπές και καταιγιστικούς ρυθμούς, όπως ακριβώς είναι το Cross Bones.
Η Κάθι Ράις είναι μια από τις πιο επιτυχημένες συγγραφείς περιπετειών δράσης των τελευταίων χρόνων. Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις της σαν εγκληματολόγου-ανθρωπολόγου καταφέρνει και καταπλήσσει τον αναγνώστη φτιάχνοντας απολαυστικά θρίλερ, με επιστημονικό υπόβαθρο. Τέτοιο είναι και το ανά χείρας βιβλίο.
Όλα αρχίζουν όταν στη διάρκεια μιας νεκροψίας ένας συγγενής του εβραίου στην καταγωγή νεκρού, παραδίδει στην Δρ Τεμπ Μπρένναν τη φωτογραφία ενός σκελετού, λέγοντάς της ότι αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο δολοφονήθηκε ο άντρας. Στην αρχή δεν του δίνει και τόση σημασία, αλλά καθώς το κουβάρι της υπόθεσης παίρνει να ξετυλίγεται και η μια ανατροπή να οδηγεί στην επόμενη, η καλή γιατρός σύντομα θ’ αντιληφθεί ότι όντως, πίσω έχει η γάτα την ουρά. Και μιλάμε για Την ουρά, αφού σύντομα στην ιστορία θα αναμιχθούν άραβες υποψήφιοι τρομοκράτες, φανατικοί ορθόδοξοι εβραίοι, αρχαιολόγοι κι αρχαιοκάπηλοι, ακόμη και το Βατικανό.
Τι κρύβεται τελικά πίσω απ’ αυτή τη μυστηριώδη φωτογραφία και γιατί προκαλεί τόσο μεγάλα πάθη; Αυτά είναι τα δύο μεγάλα ερωτήματα, ενώ το τρίτο αφορά την ταυτότητα του δολοφόνου, που στο τέλος δεν έχει και τόση σημασία.
Η Ράις στηριζόμενη σε ιστορικά στοιχεία και σε πρόσφατες αρχαιολογικές ανακαλύψεις φτιάχνει ένα εκρηκτικό μίγμα από το οποίο δε λείπουν και οι θεωρίες συνωμοσίας, οι οποίες ωστόσο δεν είναι κάτι καινούριο, μια και αφορούν τον Ιησού και το γάμο του με τη Μαρία Μαγδαληνή. Εκείνα που ωστόσο χαρίζουν στο μυθιστόρημα την όποια χάρι του είναι τα πολλά μυστικά και ψέματα του μύθου, τα οποία τείνουν να επικαλύπτουν το ένα το άλλο, ο κίνδυνος που μοιάζει κάθε στιγμή να καραδοκεί, η ερωτική ζήλεια που αποδεικνύεται καταλυτικός παράγοντας, και οι διάφοροι φανατικοί που παρελαύνουν από τις σελίδες καθώς οι ήρωες βρίσκονται στο Ισραήλ, δίνοντάς μας μια άλλη εικόνα της σύγκρουσης στην Παλαιστίνη και της γενικής αναταραχής στη Μέση Ανατολή.
Ταξιδεύοντας ανάμεσα στον Καναδά και την Παλαιστίνη, το σήμερα και το χθες, η Τεμπ, παρέα με τον φίλο της ντετέκτιβ Άντριου Ράιαν και τον αρχαιολόγο Τζέικ, που ξέρει απ’ έξω κι ανακατωτά την ιστορία της ταραγμένης περιοχής, θα ζήσουν μια περιπέτεια που θα τους φέρει πολλές φορές πρόσωπο με πρόσωπο με το θάνατο. Και στο τέλος δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί κανείς κατά πόσο άξιζε τον κόπο αυτή η θυσία, αφού τα μυστικά, είτε έτσι είτε αλλιώς, μένουν κρυμμένα, αλλά τουλάχιστον τα προσωπεία πέφτουν.
Κάποιοι κριτικοί, στον αγγλοσαξονικό κόσμο, έσπευσαν να χαρακτηρίσουν τη Ράις καλύτερη από την Πατρίσια Κόρνγουελ, αλλά προσωπικά θα διαφωνήσω. Είναι όντως καλύτερη στο να φτιάχνει ιστορίες με γοργούς ρυθμούς, αλλά μέχρι να φτάσει την τελευταία σε λογοτεχνική αξία -αν τη φτάσει δηλαδή ποτέ- έχει πολλά ψωμιά να φάει ακόμη.
Όπως και νάχει, το Cross Bones είναι ένα ευχάριστο ανάγνωσμα το οποίο, λόγω κυρίως των μικρών προτάσεων και των χιλιάδων παραγράφων, μπορεί άνετα να διαβαστεί, παρά τις σχεδόν πεντακόσιες σελίδες του, σε μια μόλις μέρα.
No comments:
Post a Comment