Ο Ίαν Ράνκιν, ο γνωστός δημιουργός του επιθεωρητή Ρέμπους, δεν είναι τόσο καλός διηγηματογράφος όσο μυθιστοριογράφος, αλλά έχει τις καλές στιγμές του.
Το Beggars Banquet είναι μια συλλογή με είκοσι και πλέον διηγήματα, που γράφτηκαν μέσα σε οκτώ ή μάλλον εννιά χρόνια, από το 1992 έως και το 2000, και είναι δύσκολο να πει κανείς ποιο απ’ αυτά είναι το καλύτερο. Ίσως και να είναι θέμα γούστου τελικά.
Εγώ ξεχώρισα το The Hanged Man όπου ένας πληρωμένος δολοφόνος αναλαμβάνει να σκοτώσει μια γυναίκα που δουλεύει σαν «μάντισσα» σε ένα τσίρκο, η οποία στο τέλος όχι μόνο τον αποτρέπει, αλλά του ανοίγει και τα μάτια σε κάποια σκοτεινά μυστικά από το παρελθόν. Εξαιρετικό είναι και το Castle Dangerous όπου ένα υψηλό πρόσωπο της κοινωνίας του Εδιμβούργου με το όνομα σερ Γουώλτερ Σκοτ, βρίσκεται νεκρός στην κορυφή του μνημείου του σερ… Γουώλτερ Σκοτ, και ο Ρέμπους καλείται να δώσει τη λύση στο γρίφο. Απολαυστικό το In the Frame όπου κάποιος προσπαθεί να εκβιάσει ένα εφοριακό, για το αμάρτημα κάποιου άλλου άνθρωπου, που απλά έτυχε να έχουν το ίδιο περίπου όνομα. Ανατρεπτικό το The Confession όπου ένας μυθομανής νεαρός πηγαίνει στην αστυνομία και ομολογεί ένα έγκλημα, που στο τέλος αποδεικνύεται ότι δεν διέπραξε ποτέ. Το Death is Not the End, με το οποίο κλείνει η συλλογή, είναι αυτό που ομοιάζει περισσότερο με τα αστυνομικά μυθιστορήματα του Ράνκιν, ίσως λόγω και της έκτασής του. Εδώ έχουμε δύο διαφορετικές υποθέσεις τις οποίες καλείται να διερευνήσει ο Ρέμπους: την εξαφάνιση του γιου κάποιων παλιών του φίλων και τις παράνομες δραστηριότητες ενός ιδιοκτήτη καζίνο, που ακούει στο όνομα Τόπερ Χάμιλτον. Ως συνήθως ο αγαπημένος ήρωας του Ράνκιν θα παίξει μαεστρικά τα χαρτιά του, θα περάσει ζόρια και θα πιει τα ποτά, αλλά στο τέλος θα κερδίσει το παιχνίδι.
Αλλά, ας ρίξουμε μια ματιά και στις υπόλοιπες ιστορίες:
The Trap: Ο Ρέμπους καλείται να διερευνήσει το θάνατο ενός άρρωστου γέροντα, που σύμφωνα με τη γυναίκα του έπεσε από τα σκαλιά.
Someone Got to Eddie: Κάποιος σκοτώνει έναν άντρα στο ίδιο του το σπίτι και μετά επιστρέφει σαν… αστυνομικός για να διερευνήσει την υπόθεση.
A Deep Hole: Γνωστός τοκογλύφος προσεγγίζει κάποιον που δουλεύει στα Δημόσια Έργα, και ο οποίος του χρωστά χρήματα, ζητώντας του να ξεφορτώνεται διάφορα πτώματα, ρίχνοντάς τα στις τρύπες που ανοίγει.
Natural Selection: Ένας εγκληματίας που καταδικάζεται σε φυλάκιση έξι χρόνων προσλαμβάνει κάποιο «συνάδελφό» του για ν’ ανακαλύψει ποιος τον κάρφωσε.
Facing the Music: Ένας πιτσιρικάς κλέβει ένα μικρής αξίας στερεοφωνικό από ένα μαγαζί, γεγονός που ο ιδιοκτήτης του καταγγέλλει στην αστυνομία. Εκείνο που δεν γνωρίζει είναι ότι πίσω από την κλοπή κρύβεται ο Ρέμπους, ο οποίος τον υποψιάζεται για κάποιες μεγάλες κομπίνες.
Principles of Accounts: Κάποιος απαγάγει την κόρη μιας πλούσιας οικογένειας απαιτώντας λύτρα. Όταν εκείνη απελευθερώνεται δίνει στην αστυνομία μια περιγραφή του απαγωγέα, που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, και όλοι αναρωτιούνται το γιατί. Ξέροντας ότι θα «χτυπήσει» ξανά του στήνουν παγίδα, αλλά εκείνος και πάλι τους ξεφεύγει.
The Only True Comedian: Ένας νεαρός αποτυγχάνει ξεπίτηδες στο σχολείο, αφού δεν θέλει να δείξει στους άλλους πόσο έξυπνος είναι. Στο τέλος καταλήγει κωμικός και μέλος μιας συμμορίας. Ωστόσο ένα γύρισμα της τύχης τον μετατρέπει σε φυγά. Ο γκάγκστερ που τον κυνηγά τελικά τον προσλαμβάνει για να δουλέψει σε κάποιο από τα μαγαζιά του αφού, όπως και να το κάνουμε, «ο φόβος είναι ο μόνος αληθινός κωμικός»!
Herbert in Motion: Κάποιοι φτιάχνουν πιστά αντίγραφα των πινάκων κάποιου διάσημου ζωγράφου, με τα οποία αντικαθιστούν τα πρωτότυπα στη συλλογή της τοπικής πινακοθήκης.
Glimmer: Ένα κείμενο γραμμένο στο δεύτερο πρόσωπο, που μοιάζει σαν τριπάκι. Αναφέρεται στην «αμαρτωλή» δεκαετία του εξήντα, τα ναρκωτικά, τους Ρόλινγκ Στόουνς, τους Αγγέλους της Κόλασης, και σ’ ένα συγγραφέα, μάστορα του μαύρου χιούμορ.
Unlucky in Love, Unlucky at Cards: Η ιστορία ενός άντρα που δε χάνει μόνο στην αγάπη, αλλά και στα χαρτιά, ή μάλλον στο καζίνο, για να καταλήξει στο τέλος κατηγορούμενος για ένα φόνο που ποτέ δεν διέπραξε.
Video, Nasty: Ένας καθηγητής συνηθίζει να κάθεται μια φορά τη βδομάδα με τους φίλους του και να παρακολουθεί κάποια ταινία πορνό. Όλα πηγαίνουν μια χαρά, μέχρι που γνωρίζουν από κοντά το «κορίτσι του εξωφύλλου» μιας απ’ αυτές τις ταινίες, και οι ανατροπές αρχίζουν να ακολουθούν η μια την άλλη.
Talk Show: Αυτά συμβαίνουν κι αλλού! Διευθυντής ραδιοφωνικού σταθμού ανεβάζει τη δημοτικότητα των εκπομπών του με στημένα τηλεφωνήματα.
The Wider Scheme: Δικηγόρος σκοτώνει την ερωμένη του και προσπαθεί να φορτώσει το φόνο σ’ ένα μικροεγκληματία. Στο τέλος του τη «φέρνει» η αστυνομία.
Unknown Pleasures: Είναι η παραμονή της χιλιετηρίδας όταν κάποιοι έμποροι ναρκωτικών αποφασίζουν να ξεκαθαρίσουν τους λογαριασμούς τους.
Window of Opportunity: Ένας ειδικός στις αποδράσεις βοηθά τον Ρέμπους να συλλάβει ένα εγκληματία και ύστερα… δραπετεύει!
The Serpent’s Back: Η ιστορία διαδραματίζεται στα 1793-94, όταν κάποιος νεαρός καταφθάνει στο Εδιμβούργο για να σπουδάσει ιατρική. Ζητά τη βοήθεια του Κάλλι, του άνθρωπου για όλες τις δουλειές, μέχρι να σταθεί στα πόδια του. Το μόνο που ο τελευταίος βρίσκεται από τη μια στιγμή στην άλλη μπλεγμένος σε μια σκοτεινή υπόθεση, που θα τον φέρει πρόσωπο με πρόσωπο με το θάνατο.
No Sanity Clause: Ο Τζόι βγαίνει από τη φυλακή, αλλά βρίσκει τη ζωή έξω από αυτή πολύ δύσκολη. Έτσι αποφασίζει να μεταμφιεστεί Άγιος Βασίλης και να πάει να κλέψει τους καλεσμένους στο πάρτι ενός βουλευτή, τον οποίο έχει προσωπικούς λόγους να αντιπαθεί.
No comments:
Post a Comment